Opertaion

Här hittar du all nödvändig information inför din operation

Hudvård/kost/motion

Eftervård

Eftersom du kan få ont när du har kommit hem ska du själv ha köpt Alvedon, Panodil eller motsvarande. Vi rekommenderar att du tar någon av dessa smärtstillande mediciner och det läkemedel mot inflammation som du har fått. Dessa tabletter ger optimal smärtbehandling, bättre sårläkning samt minskar irritationen i operationssåret.

Vi rekommenderar att du håller dig stilla under ett par dagar för att minska risken för blödning och svullnad. De första 2 dagarna efter operationen bör du ha benet i högläge. Det är bra om du har någon anhörig i närheten som kan ge dig stöd och hjälp.

Behåll förbandet på under första dygnet efter operationen. Sitter förbandet för hårt bör du lägga om det. Nästa dag avlägsnas hela förbandet.  Plåstren ska bytas om de blir våta eller blöder igenom. Genomblödda förband ökar infektionsrisken. Om såren fortfarande vätskar sig efter 4 dagar ska du kontakta oss på Huddinge Ortopedi eller din vårdcentral.

Om du fick vattenavvisande plåster får du duscha 2-3 dagar efter operationen. Plåstren byts om de blivit blöta. Tills stygnen har avlägsnats ska du undvika karbad, simhall och dylikt, då detta ökar infektionsrisken.

Om du får problem med:

• Blödning
  • Svullnad – det första dygnet kan svullnad vara tecken på blödning
  • Smärta – om du inte blir tillräckligt smärtlindrad av den rekommenderade medicinen
  • Infektion – vid rodnad, svullnad och värmekänsla samt eventuell feber

– ska du vända dig till oss på Huddinge Ortopedi eller till din vårdcentral, skulle du mot förmodan inte få kontakt med oss får du kontakta närmaste akutmottagning.

Vi hoppas att du snart kryar på dig!