Axel

Här kan du läsa mer om olika behandlingar för axel

AC-LEDSARTROSI/ Impengment

Med eller utan muskelsenskada, Rotator cuffruptur

AC-leden är leden mellan Acromion (skuldrans tak) och Clavicula (nyckelbenet). Artros i AC-leden innebär att det brosket som normalt täcker ledytan är skadat. Det gör att skelettdelarna inte glider mot varandra som de ska vilket orsakar smärta och inflammation. Besvären kan lindras av antiinflammatoriska och smärtstillande mediciner samt sjukgymnastik. Vid utebliven effekt kan operation övervägas.

Operationen syftar till att skapa mer utrymme mellan Acromion och Clavicula genom att ta bort några millimeter av den skadade ytan. Det bildas en mjuk ärrvävnad i mellanrummet. Operationen genomförs med titthålsteknik och oftast görs tre knappt centimeterstora snitt i huden. Det är inte ovanligt med andra besvär i axelleden, dessa kan oftast åtgärdas i samband med ingreppet.

Förberedelser inför operation

Information om förberedelser inför operationen får du hemskickad till dig i samband med att du anmäls för operation men du kan även hitta delar av denna informationen på hemsidan under ”Till dig som Patient”. Försök vara så aktiv som möjligt fram till operationen för att underlätta rehabiliteringen.

På operationsdagen

Operationsdagen börjar med ett inskrivningssamtal och du förbereds för operation. Operatören samtalar med dig innan operationen och du får smärtstillande medicin och förebyggande medicin mot illamående. Operationen sker i narkos. Väntetid kan förekomma på operationsdagen.

Efter operationen

Vanligtvis får du åka hem ett par timmar efter operationen. De första dagarna avlastar du armen i ett axelförband för att minska smärtan. Det är viktigt att ta ut armen ur förbandet och träna rörligheten redan från början. För optimal smärtlindring får du de recept du behöver innan hemgång. Sårkontroll och stygnborttagning sker på Huddinge Ortopedi ca 2 veckor efter operationen och du får en tid för återbesök till din läkare efter ca 6-8 veckor . Sjukskrivningens längd är vanligtvis 1-3 månader men varierar beroende på vilket arbete du har.

Sjukgymnastik

Du får ett träningsprogram med rörelseövningar . Kontakta gärna en sjukgymnast redan innan operationen och boka en tid ca 1 vecka efter operationen. Vi ser gärna att din sjukgymnast är förtrogen med Axelinakonceptet för rehabilitering efter axeloperationer.

Vanliga frågor

Hur bra blir jag efter operationen? Resultatet efter en AC-ledsoperation är oftast mycket bra och de flesta patienter blir av med sin smärta när läkning och rehabilitering är avklarad. De flesta upplever en klar förbättring redan efter 6-8 veckor men ibland kan det ta längre tid.

Finns det några risker med operationen? Ja, det finns risk för komplikationer vid alla ingrepp. Infektion, blödning, nervskada, instabilitet och frusen skuldra (frozen shoulder) är exempel på komplikationer, dessa är dock mycket ovanliga. Din kirurg kommer att informera dig om fördelar och nackdelar med operationen.

Kontakta oss idag